HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

trandum

+7
Skjelten
Hilmar
Arne
afmn
Svein Alstad
E.T
trond overvik
11 posters

Go down

trandum Empty trandum

Poste by trond overvik Lør 14 Aug 2010 - 13:18


trond overvik

Antall Innlegg : 130
Join date : 07.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by E.T Søn 3 Okt 2010 - 20:22

hmmmmm.....
spør her da jeg ikke kan bruke det andre forumet.
undrer meg litt, synes de nye reglene må spessifiseres.

hva er uorginal motor. vis jeg har en b20 og ikke b18 i volvo'n hva skjer?

om jeg har montert en velte bøyle slik at jeg overlever om skulle velte.... hmmm

ektrem dekk? her må det defineres? er det da kun knobby og kløver som godkjennes på volvo'n. hva om det står BF på de, like store, litt breiere...

og lignende? difust.

har selv en volvo som skal gjøres mere bruksvenlig, slik de også gjør med sine kjøretøyer i forsvaret.. bare se på gd'ene. de kjører rundt på alt fra pizza kuttere til 37 tommers mud hjul.

bare lurer?




E.T

Antall Innlegg : 29
Join date : 10.06.2010
Age : 45
Bosted : Løten

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Svein Alstad Tor 7 Okt 2010 - 11:05

Har fulgt med diskusjonen over tid og lurer på
om ikke det kan brukes:
tilnærmet original: Motor, dekk, farge etc.
Er ikke dette da lettere? Ved tvil ha et eller annen sted hvor en kan spørre
om bilen tilfredstiller til å delta på treff med krav.
Mvh
Svein Alstad
Question

Svein Alstad

Antall Innlegg : 1
Join date : 10.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by afmn Fre 8 Okt 2010 - 19:03

Reglene er vel satt og skal de starte med definering av hvert enkelt kjøretøy og person så går det nok for mye tid.


Tommy

afmn

Antall Innlegg : 13
Join date : 10.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Dette lover jo bra !

Poste by Arne Tir 12 Okt 2010 - 8:53

Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Hilmar Tir 12 Okt 2010 - 18:08

Noen som har en kjørebeskrivelse. Når man kommer fra oslo?
Hilmar
Hilmar

Antall Innlegg : 61
Join date : 12.06.2010
Age : 32
Bosted : Drøbak

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Skjelten Tir 12 Okt 2010 - 18:42

Dette ser ut til å bli knallfin helg Very Happy
Ryktes om at noen tyngre kjøretøy skal delta. Kan vel bli noe belterakling Very Happy

Geir

Skjelten

Antall Innlegg : 59
Join date : 07.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Arne Tir 12 Okt 2010 - 21:52

Hilmar skrev:Noen som har en kjørebeskrivelse. Når man kommer fra oslo?

Hei Hilmar
Gule sider har forandret oppsettet så jeg får ikke "pastet inn" snarvei. Men under kart på gulesider så sett start Oslo og stoppested Trandumskogen så blir det riktig.
Skal kjøre langs stripa på Gardemoen forbi Asylmottaket og videre er det skiltet, tips ta av avkjøringen etter Gardemoen. Der står det skiltet videre.. Very Happy

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

trandum Empty Re Trandum og regler:

Poste by VolvoL3314 Søn 17 Okt 2010 - 2:23

Ja ja, da var mitt siste Trandumtreff unnagjort ! Blei Lørdag 16 okt.2010 vist ut fra området da en "høvding" i HMKF mente jeg hadde for breie dekk !!
Å at det ikke var lov ifølge reglene ! Da kan jeg innformere om at jeg og 2 kamerater, filmet med mobil, både Jeep og WC med mindreårige kjørende inne på området ! Mener rett skal være rett når det skrives om regelverk og oss som er Betalende MEDLEMMER som blir vist ut pga. for breie hjul !
Lurer på hva de som låner ut området og evt. andre myndigheter sier til det? Bare lurer....


VolvoL3314

Antall Innlegg : 2
Join date : 17.10.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by E.T Man 18 Okt 2010 - 16:50

hmmm. hvor breie hjul har du? bare lurer, driver å skal kjøpe nye hjul til volvo'n ,

E.T

Antall Innlegg : 29
Join date : 10.06.2010
Age : 45
Bosted : Løten

Til Toppen Go down

trandum Empty RE:

Poste by VolvoL3314 Man 18 Okt 2010 - 18:40

E.T skrev:hmmm. hvor breie hjul har du? bare lurer, driver å skal kjøpe nye hjul til volvo'n ,

35/12,5/15, Da er rulleomkretsen lik 9.00x16 som er org.
Men husk ! Setter du på såntno fæle greier så er du bannlyst på Trandum, selv om de er bedre å kjøre på og lager mindre merker i marka...

VolvoL3314

Antall Innlegg : 2
Join date : 17.10.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by afmn Man 18 Okt 2010 - 18:50

Ta ev med deg orginal hjulene på treff så går det fint. Very Happy vi har brukt 35" 12,5 15 på bilene i BF Mud terrain fungerer som bare f.

Gjør jo at bilen blir god og kjøre også, vi drar jo på 150 mils turer og da er det godt og ha riktige såler og kjøre på.

TS
http://www.afmn.no

afmn

Antall Innlegg : 13
Join date : 10.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by E.T Man 18 Okt 2010 - 18:55

det er det jeg skal ha på min, trandum eller ikke. hva forlanger de da? knobby lages ikke lengre , dvs at alt er uorginalt. de er vell ca 10,5 breie, eller er de 11 breie? dvs at det er tilnærmet like hjul.dette blir for mye flise spikking..... hadde du kommet med 38" boggere hadde jeg kunne se det.


E.T

Antall Innlegg : 29
Join date : 10.06.2010
Age : 45
Bosted : Løten

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Svenn Ons 20 Okt 2010 - 15:20

hmmm.. litt interressant problemstilling dette. Reiser seg endel spørsmål selvfølgelig, både etisk, juridisk og praktisk.

Kan et lokallag lage regler som muligens innsnevrer moderorganisasjonens formålsregler?

Hvem skal avgjøre om et kjøretøy er orignalt eller ikke? Vurderingen vil være skjønnsmessig såklart, og således mulig være rom for veldig ulike oppfatninger. Er det en person som avgjør, flere? Klagerett?

Dette er i stor grad et kjøretreff, med til tider nokså røff kjøring på enkelte. Å nekte folk å montere nødvendig sikkerhetsutstyr vil kanskje være gjenstand for ytterligere debatt den gangen det går galt? Ville kanskje være mer rikitig å ha slike begrensninger på et utstillingstreff?

Har dette vært et stort problem på Trandumtreffet tidligere? Har deltatt dann og vann på dette treffet siden 1986, og har vel en oppfatning av det har gått i rikitig retning hva angår type kjøretøy der.

Vi må huske at det er modifiseringer og kreative løsninger som har gjort at disse kjøretøyene faktisk har klart å bli så gamle i mange tilfeller. Å bringe et kjøretøy tilbake til original tilstand kan både være kostbart og tidkrevende. Skal man utelukke nye, kanskje unge medlemmer som ikke har råd eller tid til å tilbakeføre kjøretøyet sitt de første årene, eller å kjøpe noe helt originalt som fort er meget kostbart? Mange, inkludert meg selv som har kjøpt en bil og brukt den som den er mens man over noen år samler deler og penger til å restaurere den. Det som er innført nå vil kanskje undergrave et av hovedformålene..nemlig skape interresse for bilene våre, og ikke minst nyrekruttering til miljøet. Og kanskje fjerne interressen og lysten til å gå løs på de bilene som er på grensa til å gis opp og forsvinne, nemlig "voldtatte" objekter som krever penger tid og iver å tilbakeføre..

Hva er originalt egentlig?? jfr debattene om motorer, reprodeler, lys osv.

Jeg skal ikke gi noen svar, og kan på en side forstå lokallagets tanke om regler, men det burde kanskje utdypes og statuttfestes bedre? Ta bare med i vurderingen at Trandumtreffet er klubbens såvidt meg bekjent eldste og ansees som hovedtreffet for klubben. Når man skal utelukke noen derfra så bør man i det minste trå varsomt og opptre ryddig.

Og når lokallaget først er igang med regellaging, så kan de jo se på muligheten til å lage regler som slår ned på det som har vært et gjentagende problem på Trandum i alle år, nemlig uvettug kjøring i umiddelbar nærhet av leirplassen, spesielt kvelds og nattestid. Her har jeg sett mye galskap, alt fra promillekjøring til amatørwinching nattestid av M6'er som sitter fast i snøfonner inne på plassen etter idiotkjøring, med det resultat wire ryker med småunger og voksne som løper rundt som tilskuere. Dette er noe lokallaget burde tatt på alvor spør du meg, og kanskje foran en veltebøyle eller en feil farge?

Legger ved et bilde som jeg synes viser litt bredde både hva angår kjøretøy og ikke minst det faktum at klubben også favner om jenter...Hva mener trandumtreffets ledelse om denne, en tilnærmet original jeep i feil farge. Bilen har vært på trandum tidligere og bildet er fra Beltring, så den brukes unektelig, og det er jo bra Smile


trandum PinkJeep

Svenn

Antall Innlegg : 87
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by afmn Ons 20 Okt 2010 - 16:43

Hei !
pga dette sendte jeg en oppsigelse til HMKF i August da jeg har litt store dekk på min bil, i helgen kom det mail fra Torgrim Hestvik som lyder:

Utmeldingen din er registrert.
Takk for laget så langt - du er velkommen tilbake ved en senere anledning!

For ordens skyld vil jeg gjøre oppmerksom på at det i våre lover overhodet ikke stilles noe krav til kjøretøy for å være medlem i HMK, se vedlegg!

Ha en fortsatt fin helg!

Mvh
Thorgrim Hestvik
fung. sekretær


Men når jeg leser den flere ganger så er det vel at jeg ikke trenger og ha noen bil for og være medlem, han skrev vel ikke at bilen min var godkjent for og være medlem.
Uansett, får jeg ikke komme på treff så betaler jeg heller ikke medlemsavgift.

Får håpe at reglene blir bedre i fremtiden og enklere og forstå, jeg tror ikke jeg er dum men mulig jeg forstår litt sent.

Kos dere videre :)P

Tommy Skjervold

http://www.afmn.no

afmn

Antall Innlegg : 13
Join date : 10.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by JohnnyTH Ons 20 Okt 2010 - 19:35

Det er vel andre treff enn Trandum? HMK er jo ikke bare trandum.

JohnnyTH

Antall Innlegg : 64
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by chris Tor 21 Okt 2010 - 2:52

Dette er jo en krangel som har foregått i hmk i alle år. men tror ikke mange med x-mil kjøretøy som er tilnærmet orginale har blitt nektet å kjøre. Spørsmålet er jo hvor man skal sette grensene. Er en jeep som stort sett er bygget opp av moderne deler fra fillipinene (kjøpt på moane) orginal? er det mer orginalt enn en willys som er helt orginal bortsett fra at det er satt inn volvomotor i den?. Jeg forstår at man ikke vil ha monsterdekk eller en trialbil med en jeepgrill på disse treffene men er den tilnærmet lik orginal så tviler jeg på at forsvaret stopper deg i kjørefeltet for å sjekke om du har riktig karosseri eller om du har orginalmotor eller feks en volvo motor under panseret.
chris
chris

Antall Innlegg : 16
Join date : 08.06.2010

Til Toppen Go down

trandum Empty Re: trandum

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet