HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Startmotor med lite futt...

5 posters

Go down

Startmotor med lite futt... Empty Startmotor med lite futt...

Poste by sdkfz2 Fre 10 Des 2010 - 22:54

Har nylig overtatt familiejeepen etter første eier som nå har blitt godt over 80 år gammel. Jeg er ikke kjent med bilens detaljer og har et par spørsmål:

1. Vi skulle prøve å starte bilen en dag, men det var svæært lite futt i starteren selv med nytt 6V batteri. (Bilen startet lett ved tauing). Noen sier feilen kan ligge i utslitte lager inne i starteren. Spørsmålet mitt er: finnes det noen i Norge om overhaler slike startere?

2. Jeg ønsker å bytte bremsesylinderne på alle hjulene, hvordan får man av bremsetromlene slik at man kommer til sylinderne? "step-by-step" instruksjon imøteses Smile

Mvh Benny Sætermo

sdkfz2

Antall Innlegg : 32
Join date : 21.06.2010

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by Arne Lør 11 Des 2010 - 15:16

Hei
1) Starter har jeg ikke ovehalt, men her er det deler: http://hmkshop.no/index.php?searchStr=starter&act=viewCat
2) Ang bremser så er det en utgave av M&S som Kenneth hadde en bra artikkel med "step by step" Prøvde å finne den i dag men husker ikke hvilken utgave dette var. Ellers har du denne siden : http://www.1942gpw.com/c-90-G503_WWII_Jeep_Installing_Front_Brake_Drum.aspx

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by sdkfz2 Søn 12 Des 2010 - 13:41

Takk Arne. Det spesialverktøyet som blir brukt på bilde 6, vet du om det kan kjøpes noe sted?

Benny

sdkfz2

Antall Innlegg : 32
Join date : 21.06.2010

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by Frank R. Søn 12 Des 2010 - 16:33

Hei.
Dette verktøyet har Moane.

http://hmkshop.no/tools/jeep/cat_64.html

Nederst på denne siden.

Frank R.
Frank R.
Frank R.

Antall Innlegg : 23
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Hedmark

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by Svenn Man 13 Des 2010 - 11:14

Hva angår starter....så ville jeg forsøkt litt ulike ting før jeg jeg skrudde den fra hverandre...

1: Sørg for god jording - rens kontaktflatene mellom flensen på svinghjulshuset, og på starteren, samt ved festeboltene, og bruk taggskiver.
2: Sjekk at startbryteren ikke er deffekt og gir dårlig med spenning til starteren. Kan enkelt sjekkes ved å bruke en god(tykk) startkabel direkte fra batteriet (+) og på kontaktpunktet på starteren. (NB..sørg for at bilen står i nøytral) Kan også selvfølgelig være selve tilførselskablene.
3: Ta ut starteren og kjenn på akslingen om den går ledig og lett...og at bendix løper lett(sistnevnte skulle ikke ha veldig mye betydning på at starteren går tungt)
4: Kjør starteren ute av motoren...se om den går lett da....
5: Demonter og sjekk børster mm. Starteren er nokså grei å demontere for å se på tilstanden samt overhale. Bemerk bare at de originale manualene har et innvendig deksel stilt opp feil på den "sprengte" tegninga!!

Svenn

Antall Innlegg : 87
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by torfinn9990 Man 3 Jan 2011 - 0:30

vedr. pkt 4 kjør starteren ute av bilen. Det er vel ikke så lett, da fremre opplagring sitter i koblingshuset.

torfinn9990

Antall Innlegg : 13
Join date : 11.06.2010

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by Svenn Tir 4 Jan 2011 - 14:23

Vedr. pkt 4 - Bare legg den på benken, og sett på strøm, og hold fingrene borte fra bendix og aksel Smile

Svenn

Svenn

Antall Innlegg : 87
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

Startmotor med lite futt... Empty Re: Startmotor med lite futt...

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet