HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Ventil "kakling"

5 posters

Go down

Ventil "kakling"  Empty Ventil "kakling"

Poste by Arne Søn 19 Sep 2010 - 19:38

Hei
Har tilbrakt søndagen med litt vedlikeholdt på gamla i garasjen, er forsåvidt ferdig med det jeg skulle gjøre Very Happy . Men jeg synes det er en del ventil kakling på denne. Har noen av dere testet denne prosedyren? Som kan gi evt tips, om dette hjelper ang ventil kakling.. Eller om man må bytte de. Dette kan jeg ikke nok om, det er ikke stort problem for meg men greit å vite.
http://www.1942gpw.com/c-9-G503_WWII_Jeep_Go_Devil_Engine_Valve_Adjustment.aspx
Det ser ut som man kan gjøre dette uten spesial verktøy?

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Frank Ons 22 Sep 2010 - 9:33

Arne skrev:Hei
Har tilbrakt søndagen med litt vedlikeholdt på gamla i garasjen, er forsåvidt ferdig med det jeg skulle gjøre Very Happy . Men jeg synes det er en del ventil kakling på denne. Har noen av dere testet denne prosedyren? Som kan gi evt tips, om dette hjelper ang ventil kakling.. Eller om man må bytte de. Dette kan jeg ikke nok om, det er ikke stort problem for meg men greit å vite.
http://www.1942gpw.com/c-9-G503_WWII_Jeep_Go_Devil_Engine_Valve_Adjustment.aspx
Det ser ut som man kan gjøre dette uten spesial verktøy?

Arne

Hei Arne.
Justering av ventilene er ganske greit, men jeg har lagt mine på 015-016 da 014 er noe trangt.
Kakling kan også skyldes slakk i ventilstyringer, men det jeg ville sjekket først var registerkjede. Er det for slakt lager det en vedlig "kakklete" lyd.
Depot Moane har en MEGET forbedret utgave av disse, komplett med drev på lager.

http://hmkshop.no/engine/jeep/timing-chain-set/prod_490.htmlVentil "kakling"  638457-1
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Arne Tor 23 Sep 2010 - 14:19

ok takk for svar Frank.
Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Da er vi i gang

Poste by Arne Søn 19 Jun 2011 - 18:29

Hei
Demontert sidedeksel og kan ikke se at fjær er knekt, skal shoppe en kompresjonstester i morgen. Må vel ta av toppen også for sliping av ventilseter? Kom gjerne med forslag på fremdrift, skal måle klaring på ventilene. Tar denne "oppskriften" : http://www.1942gpw.com/c-9-G503_WWII_Jeep_Go_Devil_Engine_Valve_Adjustment.aspx
Ventil "kakling"  Dscf4838v
Ventil "kakling"  Dscf4841z
Tror det er "vettug" å få ventilene ok før jeg evt bytter registerkjede med drev og pakning.

Arne Very Happy


Sist endret av Arne den Man 20 Jun 2011 - 20:50, endret 1 gang
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Ventiler

Poste by Arne Søn 19 Jun 2011 - 21:46

Da har jeg sjekket alle 8 stk og kom frem til følgende:
NB målt i mm.
Fra venstre 1) 0,10 !!
2) 0,30
3) 0,30
4) 0,30
5) 0,25
6) 0,30
7) 0,30
8 ) 0,28
Nr1 er jo helt ute, men kan det være mer feil her siden avviket er så stort?

20juni: Justert alle til 0,15 (tommer) Måtte skaffe meg føleblad i tommer så slipper jeg all forvirring fra manualer.
Må på Moane for pakninger og mere deler.....


Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Sliter med "pulley"

Poste by Arne Søn 26 Jun 2011 - 14:48

Hei
Skal sjekke evt bytte reg.kjede
Har noen tips på hvordan skru ut mutter på pulley, den sitter som f.. Shocked jeg klarer ikke å holde igjen pulley samtidig som man prøver å skru den av.Er det noe "tool" for dette? Prøvd å sjekke alle mulige forum og manualer...

Ventil "kakling"  Dscf4862rp

Arne
48 28 65 71

Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Arne Man 27 Jun 2011 - 19:26

Never mind, fikk den av med å ta en skiftnøkkel (type stor!) på bolten og legge den mot ramma og dra starteren et par korte trykk..endelig.

Ventil "kakling"  Dscf4872h

Ventil "kakling"  Dscf4876

Må rense litt mer først og få av det andre drevet.. sitter selvfølgelig som f. det også Very Happy . Men nærmer seg nå. Forrige gang dette har blitt gjort så har man skrapt med noe skarpt under pakning. Så det er en del striper/furer i metallet, men pakning og sealer bør vel ta det?

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Fjær opp ned

Poste by Kenneth Ons 29 Jun 2011 - 17:56

Hei Arne

Ser ut som ventilfjæra på eksosventilen til sylinder 4 på det øverste bildet sitter opp ned... Den "tette" delen av fjæra skal peke oppover. For og fikse det må toppen av ....Tror nok du må av med toppen uansett. Den lyden vi hørte på trandum kommer nok ikke fra kjede. Den var vel sterkest rundt sylinder 2 eller 3?. Det at motoren gikk dårlig tyder også på at toppen må av for og inspisere ventiler og seter. Tipper en eller flere eksos ventiler er brent og bør byttes og slipe opp setene.

Kenneth
Kenneth
Kenneth

Antall Innlegg : 10
Join date : 08.06.2010

http://home.online.no/~leela/

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Alle bolter av

Poste by Arne Ons 29 Jun 2011 - 19:13

Hei Kenneth

Stemmer at det var nr 2-3 det var mest ulyd. Har tenkt å ta av toppen i morgen. Har vel bare trenert jobben, men ser at det er nødvendig..

Arne

Ikke noe å vente på, så da har jeg fått av alle bolter og skruer. Hvordan skal man få av toppen? Uten å skade noe?
Ventil "kakling"  Dscf4931l

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Toppen av..

Poste by Arne Fre 1 Jul 2011 - 20:20

Hei

Da er toppen av, kan vel konstatere at det var på tide.. Shocked Den kom av relativt greit. Litt banking med trekloss i mellom på sidene så var den løs.

Ventil "kakling"  Dscf4938m
Ventil "kakling"  Dscf4939v
Ventil "kakling"  Dscf4937e

Litt jobb gjenstår kan man si..

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Det går fremover :)

Poste by Arne Ons 6 Jul 2011 - 21:23

Da er toppen rengjort og malt/sprayet. Ble litt matt men shit au.

Ventil "kakling"  Dscf4984p
Ventil "kakling"  Dscf4975
Skrubba/pussa blokka og er vel klar for ventilsliping. Fant et "2" tall stemplet fremst på motorblokka, noen som vet hva det er?

Ventil "kakling"  Dscf4980w

Arne
God Sommer, da er det et lite ferieopphold og "Gamla" får stå litt..

Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty oooOOO Yes!!

Poste by Arne Fre 29 Jul 2011 - 17:13

Endelig!
Ferdig med ventiloverhaling, motoren maler og går jevnt! Har aldri gått så bra på tomgang, tok en liten test tur rundt kvartalet og det er en helt annen bil.. Very Happy Men må nok finjustere ventiler for det tikker litt i overkant.
Ventil "kakling"  Dscf5214w

Lykkelig hilsen
Arne Smile
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Men hva i f.... ?

Poste by Arne Fre 29 Jul 2011 - 19:51

Så lenge varte gleden..
Ventil "kakling"  Dscf5216

Den fant jeg etter at jeg skulle se over og evt etter stramme, brukte moment på denne også. Skulle etterstramme og den var løs..
Da er jo spørsmålet: er det mulig å borre denne ut? Ser på biltema at de har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-20-deler/
Er det noen som har erfaring med dette ?
ÆÆÆ Crap nå er jeg f...sur...
Forbanna hilsen
Arne
førtiåtte tjueåtte 65 71.

Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Norskilt Fre 29 Jul 2011 - 22:52

Har du et sveiseapparat, eller tilgang til det? Isåfall, demonter slik at du kommer til den knekte skruen og legg en mutter i passende størrelse oppå den. Sveis den fast i den knekte stubben. Så kan du skru den ut. Skal nok ikke mye til siden den nettop er skrudd på... Tror det er betydelig enklere, og større sjans for å lykkes på den måten, enn med det settet fra Biltema...

Frank
Norskilt
Norskilt

Antall Innlegg : 14
Join date : 08.06.2010

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty det løser seg

Poste by Kenneth Lør 30 Jul 2011 - 10:58

Hei Arne

Det der løser seg.. Tipset til Frank om og sveise på en mutter er den beste metoden funker nesten alltid. Men jeg mistenker at du ikke har tilgang til sveiseapp? Skru av termostathuset helt og se om du får tak i stumpen med en wisegriptang . Vil tro at stumpen er løs siden du nettop har skrudd den ned.

Du kunne ha møtt mye verre problemer etter den jobben du nettop har gjort. knekte topploksbolter , dratt over gjengene i til topplokksboltene i blokka , knekte pinnebolter manifold , oppdaget sprekker i blokka eller toppen.etc
alt som er gledene ved og skru gammal bil.

Bruk nye skruer på huset når det skal på igjen.

Kenneth
Kenneth
Kenneth

Antall Innlegg : 10
Join date : 08.06.2010

http://home.online.no/~leela/

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Skal IKKE bruke "grisepikk" flere ganger

Poste by Arne Søn 31 Jul 2011 - 13:49

Fikk ikke skrudd ut bolten selv om den stikker litt opp fra toppen, gripetang klarte ikke å feste så den bare "slurer". Prøvde så med å borre litt ned og skru ned grisen. Den knakk jo for f... Heldigvis så var bruddet bare spissen som jeg fikk borret ut. Men bolten sitter ennå fast, skulle vel ha fulgt sveiserådet. Tar kontakt med et mekanisk verksted som har mulighet for å hjelpe. Takker for alle innspill, lærer så lenge man lever.
Går ut i fra at jeg får denne bolten ut, så da er jeg på jakt etter tre stk nye bolter. Noen som har liggende eller vet om hvor jeg kan kjøpe de? Denner er 3.3mm lengde, dette er vel tommeskruer.
Ventil "kakling"  Dscf5218h
Diameter 0,9mm
Ventil "kakling"  Dscf5220k

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Bolter

Poste by Arne Tir 2 Aug 2011 - 11:24

Etter litt leting fant jeg Bardalen/Proff Partner i Kobbervikdalen/Drammen
http://www.180.no/firmavis/11311553308960.htm
De har er greit utvalg av bolter i tommer. Så da er det nye bolter på plass.

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Svenn Fre 19 Aug 2011 - 23:36

Husk at boltelengden oppgis i lengden under hodet på bolten da når du bestiller.

Bolten som skal brukes der iflg deleliste er en 3/8 UNC-altså grovgjenget tommer.. og 1-1/8 tomme lang- altså under 30 millimeter under hodet, som den du har på bildet.

Moro å se du jobber. Keep posting.

Svenn


Svenn

Antall Innlegg : 87
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Svenn Fre 19 Aug 2011 - 23:41

ser forøvrig ut som om den har gått mye mer urent på sylinder nr 1. Noen som har noe godt svar på dette? Feil plugg /pluggåpning / dårlig plugg? Kan det ha med for liten ventilklaring?

svenn

Svenn

Antall Innlegg : 87
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Frank Søn 21 Aug 2011 - 12:35

Svenn skrev:ser forøvrig ut som om den har gått mye mer urent på sylinder nr 1. Noen som har noe godt svar på dette? Feil plugg /pluggåpning / dårlig plugg? Kan det ha med for liten ventilklaring?

svenn

Mistenker at det var en ventil som gjorde utslagt her Svenn.
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Arne Tir 23 Aug 2011 - 22:29

Svenn skrev:ser forøvrig ut som om den har gått mye mer urent på sylinder nr 1. Noen som har noe godt svar på dette? Feil plugg /pluggåpning / dårlig plugg? Kan det ha med for liten ventilklaring?

svenn

Hei Svenn

Frank har nok rett ang ventil problemet, det er var nok hovedproblemet. Måtte bytte tre eksosventiler. Men du har et poeng ang sylinder 1, der var det helt feil klaring på ventil og nærmest null komp under måling. Har ikke noe god forklaring på det.
Den går bra nå, må nok justere ventiler en gang til da det tikker i overkant. Men må få ribbeina på plass etter en dårlig vedtur på Høytorp Smile Noe som forøvrig var et hyggelig treff selv om jeg ikke var der hele helgen.
Når kroppen er på plass så må jeg se på vibering i fremre foraksel, hadde kast på den gamle og byttet med ny på fra Moane. Vibrering kom tilbake under kjøring til Høytorp. Kjøretur på ca 1 og en halv time, klarer ikke helt å finne ut av det ennå. Synes faktisk jeg fikk vibrering/ulyder på vei hjem fra Høytorp lørdag uten mellom aksling, men kun rundt 30miles.... Tips mottas med stor entusiasme!
Kan det være denne? http://hmkshop.no/axle/jeep/yoke-axle/prod_320.html eller et lager?
Fant to stk "F" under jobbingen som jeg ikke hadde sett før Smile
Ventil "kakling"  Dscf5197i
Ventil "kakling"  Dscf4844e

Arne
Arne
Arne

Antall Innlegg : 74
Join date : 08.06.2010
Age : 55
Bosted : Røyken

Til Toppen Go down

Ventil "kakling"  Empty Re: Ventil "kakling"

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet