HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

***VIKTIG***

+2
trond overvik
Frank
6 posters

Go down

***VIKTIG*** Empty ***VIKTIG***

Poste by Frank Fre 6 Aug 2010 - 18:43

Siste dagen i ferien fra 0845-1620 i HMK`s tjeneste hos tilsynet Very Happy Må sende en STOR takk til gutta på Jessheim som stillte med Kaffe, vaffler og stor interesse for denne saken!

Dette endte med to fremgangsmåter for registrering av hengerne.
1) Bevaringsverdig.
2) Normal.....dvs. moderne oppsett (Forsvarets skinne kan brukes) med like lamper på begge sider inkl. blinklys og reflekser

De vil lage en utdypende forklaring på disse to mulighetene, men det som er MEGET VIKTIG er at hengerne blir forevist tilsynet slik de er med nummeret som Trond & Co skrev på. Blir det borte så vil det oppstå problemer med identiteten så LA DISSE VÆRE URØRT til papirer og datasytemene er oppdatert.

Mere Info kommer over helgen!
Mvh Frank..
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Frank Lør 7 Aug 2010 - 8:07

Kontakt din trafikkstasjon snarest. Ikke puss opp tilhengeren først!
Forsøk a finne et innpreget/innslått understellsnummer.
Bestill time. Tilhenger må tas med og vises for ID-sjekk og innlegging av data i motorvognregisteret. Denne kontrollen er gratis. Du får eventuelt en liste over tekniske feil og mangler.


Tenk gjennom om du vil ha den som bevaringsverdig eller ikke.

Registrering på eier og tildeling av kjennemerker er en egen operasjon som kan gjøres senere. Tilhengeren må da være i orden, og godkjent teknisk.
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by trond overvik Lør 7 Aug 2010 - 15:45

Takk tıl Frank, godt aa se at det blır forenklet for dere alle! För jeg dro pğ ferıe var jeg ınnom tılsynet pö Stjördal. (tyrkıske pcer mangler noen bokstaver, og har noen rare!)
Det var da funnet ett avvık fra det opprınnelıge chnr og fra forsvarets salgslıste.
Tılsynet pğ Stjördal "parer" dısse fortlöpende med at jeg leverer ınn salgsmeldıngene som kkommer ınn fra vaare salgslokasjoner. Avvık vıl tılsynet selv(!) ta opp med forsvarets motorvognreg. OM DA dette ıkke stemmer med ınnslaat nummer paa henger vıl forvarets tusjmerkıng veere vıktıg, som Frank skrıver!
Trond O ı 40grader pluss. puh.

trond overvik

Antall Innlegg : 130
Join date : 07.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Frank Fre 13 Aug 2010 - 12:14

Har nå fått godkjent to hengere (4 i løpet av dagen).

I kategorien Bevaringsverdig kan du vise hengeren slik som den ble levert fra Fabrikk.
Dvs. Originalt lysopplegg, reflekser osv. Når det gjelder røde reflekser på siden så var dette et tema som de skulle sjekke litt videre, på, men så langt ser det greit ut.

I kategorien Normal så har jeg brukt forsvarets lysskinne, røde reflekser bak og hvite forover. De hvite refleksene skal sitte i en bestemt avstand fra ytterpunkt. Normalt vil dette være på forkant av skjermene, men vi har funnet noen hengere hvor disse sitter på forkant av ”balja”. Dette er foreløpig ikke godkjent, men om de kan godkjenne den plasseringen så skal jeg informere om det her.

Ved bestilling av time så må du oppgi forsvarets registreringsnummer. Det er det som er skrevet med svart tusj.
Når det gjelder vognkort så vil man få et midlertidig kort til HMK får sendt ut den originale Del I. Del II vil bli liggende i HMK sitt arkiv. Dette har jeg ikke diskutert med Trond, men vil ta en runde ang. dette så fort han har kommet hjem fra Tyrkia 

Mvh Frank..
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by JohnnyTH Søn 15 Aug 2010 - 22:03

hva er forskjellen sånn rent praktisk for bruker med å registrere hengeren som bevaringsverdig eller normal?

Johnny

JohnnyTH

Antall Innlegg : 64
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Atle-M Søn 15 Aug 2010 - 22:27

Bevaringsverdig:
Du kan lovlig benytte deg av originalbelysning, stridslys, runde reflekser, ingen blinklys, ikke skiltlys m.m.

Hengeren kan ikke modifiseres, men være tilnærmet original (herunder farge, dekk, felger).

Ordinær registrering: Moderne belysning på begge sider bak, blinklys, trekantede reflekser bak, skiltlys etc. (dvs: de samme modifiseringer som forsvaret har gjort på de fleste hengerne, med 24 Volts lysramme bak, for å holde seg innenfor regleverket som endret seg opp gjennom årene)



Atle

Atle-M

Antall Innlegg : 34
Join date : 16.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by JohnnyTH Man 16 Aug 2010 - 0:16

I morgen skal jeg vise en benhur tilhenger jeg har og denne er i orginalstand. Er spent på hva kontroløren sier om denne.
Eneste jeg har gjort er å bytte ut stridslyset på høyre siden med et venstre lys slik at jeg har brems og lys på begge sider.

Finnes det noe dokumentasjon man kan vise til for en slik bevaringsverdig registrering?

Johnny

JohnnyTH

Antall Innlegg : 64
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Atle-M Man 16 Aug 2010 - 9:18

JohnnyTH skrev:I morgen skal jeg vise en benhur tilhenger jeg har og denne er i orginalstand. Er spent på hva kontroløren sier om denne.
Eneste jeg har gjort er å bytte ut stridslyset på høyre siden med et venstre lys slik at jeg har brems og lys på begge sider.

Finnes det noe dokumentasjon man kan vise til for en slik bevaringsverdig registrering?

Johnny

Kkjøretøyforskriften:

§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »

7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
« Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »

8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.

9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.

10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.

11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.

12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).

Atle-M

Antall Innlegg : 34
Join date : 16.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by JohnnyTH Man 16 Aug 2010 - 18:41

da har jeg fått registrert benhuren min og etter å ha betalt 430kr i kontroll avgift så fikk jeg nå endelig registrert den etter litt diskusjoner. Takk for hjelpen.

JohnnyTH

Antall Innlegg : 64
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Atle-M Man 16 Aug 2010 - 22:31

Se det ja, Grattis!

Atle

Atle-M

Antall Innlegg : 34
Join date : 16.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Bremser på henger

Poste by TrygveGjessing Tir 17 Aug 2010 - 11:33

Hei,

Noen som vet hvilke krav som stilles til bremser på hengerne. Bremsen er jo ikke en drifts brems så håpet mitt er å ikke gjøre så mye med bremsene i første omgang.

Hilsen Trygve

TrygveGjessing

Antall Innlegg : 18
Join date : 02.07.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by JohnnyTH Tir 17 Aug 2010 - 11:35

jeg fikk ingen spørsmål om bremser, bortsett fra det innledende om at det ikke var driftsbremser på den.

JohnnyTH

Antall Innlegg : 64
Join date : 09.06.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by TrygveGjessing Tir 17 Aug 2010 - 11:36

Takker!

TrygveGjessing

Antall Innlegg : 18
Join date : 02.07.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Snorre Tir 24 Aug 2010 - 11:58

Da har jeg fått skilt på min, STOR takk til Frank som har gått opp løypa med tilsynet på Jessheim, Hengeren ble godkjent som den var når jeg kjøpte den.

Beregn god tid og ta med termos med kaffe når dere skal opp, hele seansen tok godt over to timer.. men de var hyggelige og hjelpsomme.

Snorre


Sist endret av Snorre den Tir 24 Aug 2010 - 13:11, endret 1 gang

Snorre

Antall Innlegg : 17
Join date : 10.06.2010
Age : 53
Bosted : Frogner

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by TrygveGjessing Tir 24 Aug 2010 - 12:46

Hei,

Gratulerer med skilt! Fredag skal jeg med min henger til Biltilsynet i Oslo. Noen som har erfaring herfra? Tips? ting jeg bør tenke på eller forberede?

Et annet spm. på kvitteringen min står to tall 229 og 10882. På hengeren er det skarevet 10882 med tusj. Hva er ramme nummer og hva er mil reg nr?

Hilsen Trygve Gjessing

TrygveGjessing

Antall Innlegg : 18
Join date : 02.07.2010

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Frank Tir 24 Aug 2010 - 16:06

TrygveGjessing skrev:Hei,

Gratulerer med skilt! Fredag skal jeg med min henger til Biltilsynet i Oslo. Noen som har erfaring herfra? Tips? ting jeg bør tenke på eller forberede?

Et annet spm. på kvitteringen min står to tall 229 og 10882. På hengeren er det skarevet 10882 med tusj. Hva er ramme nummer og hva er mil reg nr?

Hilsen Trygve Gjessing

10882 er Mil reg. nummer som du oppgir når du bestiller/bestillte time. 229 er nok rammenummeret. Dette kan du finne på skiltet foran oppe til venstre, evt på draget hvor forsvaret banket de inn.
Frank
Frank

Antall Innlegg : 45
Join date : 08.06.2010

http://www.jeepfabrikken.no

Til Toppen Go down

***VIKTIG*** Empty Re: ***VIKTIG***

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet