HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

3 posters

Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

Poste by Christian Brudevoll Man 19 Jul 2010 - 11:13

Både NAF og Oslo Vei sier jeg må ta av mellomakslingen mellok bakaslingene på min Volvo TGB13 / C304 for å kunne teste bremsene.
Ettersom dette er noen timers jobb, hadde det vært fint å slippe.
Noen som vet om et verksted hvor man slipper det?

Christian Brudevoll

Antall Innlegg : 7
Join date : 19.07.2010

Til Toppen Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty Re: Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

Poste by John Olav Almli Tir 20 Jul 2010 - 0:22

De fleste bilverksteder har bremsetester med 4wd funksjon på. Dvs at hjulene på en aksel rotere hver sin vei under testen, og så snues dreierettningen på begge hjul og ny test utføres. Resultatet for hvert hjul kommer så opp på displayet.
Om de ikke har denne type tester, så er det godt nok og kjøre med retardasjonsmåler. Denne er de lovpålagt å ha.
Det står også i kontrolforskriften at PKK skal gjenomføres uten demontering, så de har ingen juridisk dekning for å kreve mellomaksler demontert.

John Olav Almli

Antall Innlegg : 4
Join date : 17.06.2010

Til Toppen Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty Re: Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

Poste by Christian Brudevoll Tir 20 Jul 2010 - 10:28

Biltilsynet har prøvd å teste bakhjulene på en liknende måte, men da alle 4 på en gang.
Det gav de opp og prøvekjørte den på den store plassen sin i stedet.

Opplysningene om at kontrollen skal gjennomføres uten demontering er interessant, jeg skal ta det opp med dem.
Jeg har foreslått at en kan jekke opp et hjul (eller to) så det kan rotere fritt, men de på Oslo Vei mente det da var fare for at bilen skulle falle ned.

Christian Brudevoll

Antall Innlegg : 7
Join date : 19.07.2010

Til Toppen Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty Re: Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

Poste by Christian Brudevoll Man 2 Aug 2010 - 20:01

Jeg sendte mail til Statens Vegvesen.
Her er svaret deres:

Jeg vil i denne saken vise til kontrollveiledningens punkt 1.2 for periodisk kontroll(vedlegg 1 til forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy av 13.5.2010), som vist under så kan bremsene vurderes ved hjelp av bremseprøver. Er ikke dette mulig på grunn av kjøretøyets konstruksjon så må bremsevirkning beregnes ved hjelp av for eksempel retardasjonsmåler (dette er pliktig utstyr for kontrolloganene).
12
1.2 BREMSEVIRKNING
1.2.1 Driftsbremseanlegg (71/320 Vedl II, Ktk § 23-2/3, § 23-3/12, 13, § 23-7/14)
Ved prøving av bremsevirkning, skal det alltid vurderes/beregnes om kjøretøyet vil tilfredsstille kravene ved tillatt totalvekt.
Når kjøretøyets konstruksjon/utforming gjør det mulig, kan bremsevirkning vurderes/beregnes ved bruk av bremseprøver.
Kravet til bremsevirkning er i forskriften fastsatt ved kjøring på veg med måling av retardasjon/stopplengde.
Forskriftens krav til prøvehastighet-betjeningskraft-retardasjon-stoppelengde:
Personbil: 80 km/h-500 N-5,8 m/s2-51 m
Annen bil med totalvekt under 3501 kg:
- registrert før 1.10.1992: 70 km/h-700 N-4,4 m/s2-53 m
- registrert etter 1.10.1992: 80 km/h-700 N-5,0 m/s2-61 m
Bil med totalvekt f.o.m. 3501 kg (unntatt buss):
- registrert før 1.10.1992: 50 km/h-700 N-4,4 m/s2-29 m
- registrert etter 1.10.1992: 60 km/h-700 N-5,0 m/s2-37 m


Sist endret av Christian Brudevoll den Tir 3 Aug 2010 - 16:50, endret 1 gang (Reason for editing : Fikk skriftlig svar fra Biltilsynet)

Christian Brudevoll

Antall Innlegg : 7
Join date : 19.07.2010

Til Toppen Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty husk

Poste by chris Fre 13 Aug 2010 - 23:34

jeg vet at tgb 11 skal man ikke ta på bremsetester de 4x4 systemet på den slår inn når den ene axelen beveger seg fortere enn den andre det var en dødsulykke med dette i sverige. Men om det er sånn på tgb 13 vet jeg ikke
chris
chris

Antall Innlegg : 16
Join date : 08.06.2010

Til Toppen Go down

Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området? Empty Re: Hvor kan jeg ta PKK i Oslo-området?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet