HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Kjøp og salg av original kriger-jeep

4 posters

Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by EinarF Tor 26 Jan 2012 - 0:30

En ung kar fra Hedmark kontaktet meg og ville kjøpe en helt original Willys jeep. Han hadde drømt om en slik jeep i mange år sa han. Jeg tilbød han en registrert og kjørbar bruksjeep til 55 tusen(ca 20-25 tusen 1984-kroner). Han tenkte seg om 3 ganger, men så fikk han snusen i at jeg satt på flere. Han lurte da på om jeg hadde en helt strøken original jeep, for det ville han heller ha. Vil slippe å skru.
Seff sier jeg, men det koster 100 tusen hos meg.
Som den kloke unge mann han er, tar han kontakt med en kar i styrelsen i HMK. Der får han vite at han får kjøpt strøkne jeeper her i Norge i prisklassen 70-80 tusen!!!
Dette er et potensielt HMK medlem tenker jeg, så nå håper jeg han finner en helt strøken jeep her på berget til 70-80 tusen.... Han kjøper ikke jeep av meg, men det er helt ok.
Moralen er: Denne karen vil ikke bli lurt dere, så jeg håper han får den hjelpa som trenges når og dersom den "riktige jeepen" dukker opp. Vi vet jo alle godt hva en helt strøken original Willys kriger er for noe, eller?

MV E
farao 440
EinarF
EinarF

Antall Innlegg : 47
Join date : 08.06.2010
Bosted : Palmekysten

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by Rolf Dretvik Tor 16 Feb 2012 - 20:17

Mener du bilen er verdt hundre tusen, ja så annonser og selg den for hundre tusen da.

Det er jo tross alt markedet som bestemmer prisene. Greier du ikke å selge den for nevnte sum tilsier markedet at den ikke er verdt hva du forlanger.

Jeg tror ikke du får vedkommende som har antydet verdi av ditt kjøretøy til å framstå her inne på forumet. Desuten er vi jo alle ute etter billige kjøretøy fordi vi alle vet at verditapet da blir mindre ved ev. salg.

Rolf Dretvik

Antall Innlegg : 15
Join date : 22.07.2011

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by EinarF Fre 17 Feb 2012 - 14:29

Mitt anliggende i denne sak er ikke om jeg får solgt en bil eller ei. Heller ikke prissettingen av egne biler. Ditt innlegg synes derfor å være en avsporing etter min mening.
Derimot er jeg opptatt av at nye og potensielle medlemmer skal få redelige råd og veiledning når de handler sin første militærhistoriske doning, enten rådgiver er i HMK's ledelse eller ei.
Videre når en i styrelsen forteller at "strøkne originale krigere som en slipper å skru på" skal koste 70-80 tusen, er det noe som skurrer i hodet mitt. Men jeg kan ta feil. Derfor jeg unner denne unge mannen den videre oppfølging og råd fra vedkommende i styrelsen, slik at han får kjøpt akkurat den kvalitetsjeepen som han ønsker seg så sterkt Basketball
EinarF
EinarF

Antall Innlegg : 47
Join date : 08.06.2010
Bosted : Palmekysten

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by Rolf Dretvik Tir 21 Feb 2012 - 22:21

Jo jeg skjønner godt at dette føles som et svik fra egne. Særlig om det er lagt ned mye i en bil som er bra.

Men er det sikkert at kjøper har reelt tips fra ledelsen? Det kan være et enkelt triks for å senke prisen også, ingen vet sikkert.

Uansett ønsker jeg lykke til med salg og oppklaring av påstand.

Rolf Dretvik

Antall Innlegg : 15
Join date : 22.07.2011

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by Per Kj Tir 21 Feb 2012 - 23:52

Very Happy Jeg bygde ny motor til Jeepen min, den alene ute arbeid kom på
ca kr 53000.- bare for bitene. Hålder nå på med gir og transver.
Strøken Jeep 70 - 80. . . . . Man får det man betaler, men for all del
en kan være heldig.
Det er bare ikke gi opp, men husk det blir ikke flere! Very Happy

Per Kj

Antall Innlegg : 16
Join date : 10.06.2010

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by Atle Ons 22 Feb 2012 - 12:20

Støtter Einar 100% her. Tror ikke det er mulig å finne en riktig priset jeep som man ikke behøver å skru på for det som er antydet her. Tviler egentlig på at det er lett å finne en sånn jeep i det hele tatt i Norge - og hvertfall ikke til under 100 tusen. Jeeper i 70-80 tusenkronersklassen bør være kjørbare, uten tekniske mangler, men noen garanti for at man skal slippe å skru 5 minuter etter at salgsmelding er skrevet ville jeg ikke forventet å få. 100% korrekte deler til bilen er også en illusjon i denne prisklassen.

Atle

Antall Innlegg : 3
Join date : 23.06.2010

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by EinarF Ons 22 Feb 2012 - 17:14

Takk skal du ha Atle. Veldig konstruktivt.

Jeg håper nå vi får en verdidebatt omkring dette temaet i HMK. Derfor drister jeg meg til å trekke frem noen tanker om kriterier og råd som kan benyttes av både kjøper og selger. Disse kan danne grunnlag for prisvurderingen i det enkelte tilfelle.
Jeg lister her opp noen av momententene som fremkommer av det norske og internasjonale markedets etterspørsel i dag(ref. Finn.no/HMK forum/E-bay/Milweb/G503.com). Ønske er at dette bidrar til saklighet og åpenhet.

Jeg begynner nedenfra:
1. Kjøretøyet har norske papirer?
2. Kjøretøyet er komplett, med original ramme, karosseri, drivverk, hjul, og tilhørende fastmontert utstyr
3. Kjøretøyet består av originaldeler fra WWII(ikke nødvendigvis for skjulte komponenter i drivverk, samt ledningsnett, bremserør og bensinrør/slanger)
4. Kjøretøyet er kjørbart og i teknisk god stand. Karosseri med behov for kun mindre reparasjoner/sveising
5. Kjøretøyet er ikke sammensatt/mikset av GPW/MB komponeter(ofte kalt "salad jeeps")
6. Kjøretøyet har originale dataplater + shipping plate
7. Kjøretøyet har originalt rammenummerskilt(kun Willys MB)
8. Kjøretøyet har matchende karosseri, ramme og motor(se tabeller og lister på f.eks. G503.com)
9. Kjøretøyet er i så god original stand, at det kan konserveres(kun mindre arbeider med karosseri og komplettering av originale brukte komponenter)
10. Kjøretøyet er restauret til originalstand med en rekke NOS deler, og innfrir punktene 1-9.
11. Kjøretøyet er konservert til originalstand(som fra fabrikk), og innfrir punktene 1-9.

Jeg understreker at dette beskriver mine hovedkriterier for vurdering av "krigere".
Ellers hersker det ingen tvil om at etterspørselen internasjonalt nå i større grad enn tidligere, rettes mot jeepene som kommer tilnærmet innunder pkt. 9 og 11. Markedet er preget av mange jeeper med repro-deler og repro-karosserier, og derfor er det originale urestaurerte blitt mangelvare. Så fortvil ikke du som sitter på en originaljeep med litt bulker og sveiser.
Videre er markedsprisen som regel betinget av sammensetningen av de innfridde kriterier. Dessuten er det at faktum at mange kjøpere fortsatt vil etterspørre jeeper med "feilfrie/perfekte" repro-karosserier Neutral

Det er flere erfarne og kunnskapsrike jeepentusiaster i våre rekker som kan formidle råd ved kjøp og salg. Noen har prisverdig bidratt i stor grad over mange år ved å dele kunnskapen. Mange har imidlertid blitt mer tilbaketrukne eller funnet det mer interessant å søke til internasjonale forum. Kanskje som følge av ufin kritikk og/eller beskyldninger om egenvinning.
Jeg synes det er trist. Blant annet fordi dette har medført tap av verdifull dialog, kunnskap og informasjon, som kunne ha vært delt i vårt eget åpne nettforum. Håper derfor at vi kan bli bedre på dette i foreningen. Stå sammen for å bekjempe "Jante".
Det vil komme oss alle til gode. Trivselen/gjestfriheten vil øke, og nye medlemmer som gamle blir tatt vare på og føler seg hjemme og verdsatt i HMK cheers

Einar
farao

EinarF
EinarF

Antall Innlegg : 47
Join date : 08.06.2010
Bosted : Palmekysten

Til Toppen Go down

Kjøp og salg av original kriger-jeep Empty Re: Kjøp og salg av original kriger-jeep

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet