HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

+3
Leiv
e.jostad
Snow-Trac ST4
7 posters

Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Snow-Trac ST4 Tor 8 Des 2011 - 12:53

Noen som vet hvilken type halvbelter gearkassen med følgende skilt passer i?
"Adlerwerke Frankfurt
Variorex-Getriebe
VG 102 128 H
Lizens Maybach
Nr 4933"

Det er en 7-trinns semiautomatisk kasse sammenbygd med differensial og bremser.

Olav

Snow-Trac ST4

Antall Innlegg : 20
Join date : 26.01.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Girkasse

Poste by e.jostad Tor 8 Des 2011 - 13:41

Hei,
Har sendt deg en PM.
Mvh
Erik

e.jostad

Antall Innlegg : 10
Join date : 05.09.2010

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Leiv Tor 8 Des 2011 - 21:28

Denne girkassa er brukt bl.a. i SD.Kfz.10. Har du deler til en slik? Jeg restaurerer en slik bil, og derfor er selvsagt alt av interesse.
Mvh
Leiv

Leiv

Antall Innlegg : 3
Join date : 08.12.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Snow-Trac ST4 Fre 9 Des 2011 - 13:09

Girkassen er ikke til salgs foreløpig, da jeg har et syltynt håp om å kunne spore opp hvor resten av kjøretøyet har tatt veien. Har kun gear med diff, bremser og stikkaksler, ca halve motoren, og en oljekjøler.
Er det andre typer enn SD.Kfz. 10 som er brukt i Norge med samme gir?
Hvor mange er det i Norge av disse i dag tro?
Min interesse for Wehrmacht-kjøretøy er stor, men har kun drevet med motorsyklene til nå.

Olav

Snow-Trac ST4

Antall Innlegg : 20
Join date : 26.01.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by JGR Fre 9 Des 2011 - 13:43

Den var også brukt i Sd.Kfz.250 og noen Panzer II. Men i Norge fantes bare Sd.Kfz.10, og kanskje var noen Panzer II innom i transit. Det finnes 5-7 Sd.Kfz.10 i Norge, men det er tidligere i alle fall solgt 15 slike ut av landet. Over hele verden finnes det rundt 70 stk. igjen av varierende tilstand.

JGR

Antall Innlegg : 4
Join date : 09.12.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Sigve Fre 9 Des 2011 - 17:24

Hei Olav,

På Rogaland Krigshistoriske museum har de nesten et komplett sett med løpehjul og andre deler til denne vogna. De er intressert i å bytte til seg deler til andre halvbeltebiler for å kompletere prosjekter.

De er selvfølgelig også intressert i å kjøpe gearkassen hvis du ikke skulle komme i mål med prosjektet.

Husk at karroseri og annet kan reproduseres.

Lykke til!

Sigve
Sigve
Sigve

Antall Innlegg : 198
Join date : 08.06.2010
Age : 54
Bosted : Rogaland

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by wille Lør 10 Des 2011 - 10:26

Et bilde av av kassen hadde vært bra Smile

Wilhelm

wille

Antall Innlegg : 15
Join date : 14.06.2010
Age : 70
Bosted : Birkestrand

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by sdkfz2 Lør 10 Des 2011 - 12:26

Ja, få gjerne lagt inn ett bilde eller flere!! Jeg har også noen uidentifiserte gearkasser som jeg lenge har lurt på hva kan høre til!!!

sdkfz2

Antall Innlegg : 32
Join date : 21.06.2010

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by wille Lør 10 Des 2011 - 13:16

Ja, da kan du bare legge ut bilder av de uidentifiserte kassene.

Wilhelm

wille

Antall Innlegg : 15
Join date : 14.06.2010
Age : 70
Bosted : Birkestrand

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Snow-Trac ST4 Lør 10 Des 2011 - 21:40


Snow-Trac ST4

Antall Innlegg : 20
Join date : 26.01.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by JGR Søn 11 Des 2011 - 3:04

Ser jeg rett; at du mangler hele vacuumstyringsenheten på toppen, eller ligger den et annet sted?
Kan forresten nevne at det du kaller bremser kun er styrebrems og håndbrems (parkeringsbrems).

JGR

Antall Innlegg : 4
Join date : 09.12.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Leiv Søn 11 Des 2011 - 10:04

Serienummer er også slått inn på siden av kassa i tillegg til merkinga på skiltet. Der er også produksjonsår slått inn.
Jeg trenger gummiputer til beltene samt panser, lykter, instrumenter og masse småtteri til Sd.kfz.10. Noen som sitter på deler?

Leiv

Antall Innlegg : 3
Join date : 08.12.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Snow-Trac ST4 Søn 11 Des 2011 - 21:09

Har dessverre ikke annet til gearboksen enn det bildet viser.

Olav

Snow-Trac ST4

Antall Innlegg : 20
Join date : 26.01.2011

Til Toppen Go down

Gearboks til Tysk halvbelter lastebil Empty Re: Gearboks til Tysk halvbelter lastebil

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet