HMK FORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Universal carrier

2 posters

Go down

Universal carrier Empty Universal carrier

Poste by sveinmk Søn 27 Nov 2011 - 21:46

Lurer på om universal carrier ble brukt av forsvaret i norge..?
Snubla over en carrier på nettet, den står forlatt mange kilometer inni skauen utafor brønnøysund. Hadde vert artig med en sånn..

Link: http://www.idetfri.no/2011/08/30/lomsdal-visten/

sveinmk

Antall Innlegg : 14
Join date : 23.06.2010

Til Toppen Go down

Universal carrier Empty Re: Universal carrier

Poste by Skjelten Man 28 Nov 2011 - 16:29

Joda, Universal Carrier ble brukt i Norge etter krigen, men ble tidlig faset ut. Finnes noen eksemplarer igjen i Norge og det blir presentert en i neste nummer av bladet Mud & Snow.
Den som står omtalt på hjemmesiden ligger så bortgjømt at det er vel ved kun helikopterhjelp det er mulig å få den ut. Noen som tar på seg jobben ?

Geir

Skjelten

Antall Innlegg : 59
Join date : 07.06.2010

Til Toppen Go down

Universal carrier Empty Re: Universal carrier

Poste by sveinmk Tir 29 Nov 2011 - 18:09

Hadde jeg hatt muligheten til å tatt på meg ett slikt prosjekt skulle jeg nok fått henta den ut på et vis..
Hvordan er det å få tak i deler til disse? Ble jo bygget veldig mange!

sveinmk

Antall Innlegg : 14
Join date : 23.06.2010

Til Toppen Go down

Universal carrier Empty Re: Universal carrier

Poste by sveinmk Tir 29 Nov 2011 - 18:22

Det står at "den er en av flere etterlatenskaper fra anleggingen av dammen".. Har vert innom kraftselskapets hjemmeside og sjekket litt.. Dammen ble bygd i tre trinn, ferdige i 1949, 1953 og 1958, så den har nok stått der en stund. Ble nyskjerrig på hva de andre etterlatenskapene er? Kan jo hende det står flere spennende doninger der ute i skogen et sted.?

sveinmk

Antall Innlegg : 14
Join date : 23.06.2010

Til Toppen Go down

Universal carrier Empty Re: Universal carrier

Poste by Skjelten Ons 30 Nov 2011 - 19:30

sveinmk skrev:Hadde jeg hatt muligheten til å tatt på meg ett slikt prosjekt skulle jeg nok fått henta den ut på et vis..
Hvordan er det å få tak i deler til disse? Ble jo bygget veldig mange!

Hvis du henter den ut ,så blir du nok kvitt den hvis du ikke vil ha den Very Happy
Stort sett greit å få tak i deler da det er Ford flatåtter som motor og standar lastebil drivverk ellers. Noe plunder kan det være med de spesielle tingene , men det finnes eget forum for de som har slike vogner hvor det går ann å etterlyse deler og teknisk hjelp.

Geir

Skjelten

Antall Innlegg : 59
Join date : 07.06.2010

Til Toppen Go down

Universal carrier Empty Re: Universal carrier

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet